تأثیر شگفت انگیز موسیقی بر مغز انسان

تأثیر شگفت انگیز موسیقی بر مغز انسان

تأثیر شگفت انگیز موسیقی بر مغز انسان! هیجان آتش بازی و هیجان مغز

تأثیر شگفت انگیز موسیقی بر مغز انسان! اگر به شما بگویم که چندتا از کارهایی که انجامش به شما هیجان زیادی می دهد را نام ببرید، هر یک از شما تعدادی از علاقه مندی هایتان را نام می برید از جمله: رفتن به کنسرت، سوار یک زیپ لاین شدن، پرش در آب،آتش بازی و خیلی از کارهای دیگر. اما  آتش بازی جزء آن دسته از کارهایی است که غالب افراد دوست دارند شما چطور؟

آتش بازی در مغز

آیا تا به حال فکر کرده اید که انجام چه کاری باعث آتش بازی در مغز ما می شود؟

موسیقدان ها وقتی که شروع به ساز زدن می کنند، در کل مغز آن ها آتش بازی به راه می افتد. اگر از بیرون آنها را نگاه کنید می بینید که آرام و موقر نشسته اند.  از روی نت خود می خوانند، صدا های منظمی را روی ساز خود به صدا در می آورند. اما اگر از درون به آنها بنگری می بینید که در مغزشان هلهله ای بر پاست؟ فکر می کنم همین ابتدای مقاله متوجه تأثیر شگفت انگیز موسیقی بر مغز انسان شده ایم.

 

تأثیر موسیقی بر مغز انسان

 

چطوری موسیقی بر مغز انسان تأثیر دارد؟

در دهه های اخیر انجام تحقیقات بر روی مغز بیش از پیش به چشم می خورد. دانشمندان علوم اعصاب با تلاش های شبانه روزی خود به نتایج فوق العاده و شگفت انگیزی درمورد عملکردهای شکفت انگیز مغز رسیده اند. دستگاه ها یی را ساخته اند که به وسیله آنها می توان عملکرد مغز را مشاهده کرد.

دستگاه هایی مثل fmri  و اسکنرهای  pmt دستگاه هایی هستند که می توانند در آن واحد نحوه فعالیت مغز انسان را به نمایش بگذارند.

بنابراین دانشمندان افراد را به این دستگاه وصل می کنند، وقتی که افراد فعالیت هایی مثل بازی کردن، مطالعه کردن، انجام محاسبات ریاضی را انجام می دهند آن قسمت از مغز که وظیفه آن کار بر عهده دارد شروع به فعالیت می کند.

تست موسیقی بر مغز

اما وقتی که دانشمندان ترتیبی دادند که افراد شرکت کننده، موسیقی گوش کنند. در تصاویری که در دستگاه ها مشاهده کردند آتش بازی دیدند. جاهایی از مغز افراد که صدا را پردازش می کردند، همزمان با هم روشن می شدند. مغز همزمان ملودی و ریتم را با هم هماهنک میکند. همه را از زمانی که موسیقی را می شنویم، تا زمانی که پاهای ما شروع به ضرب گرفتن می کند را در کسری از ثانیه با هم هماهنگ می کند. این هماهنگی باعث می شود تا به یک نتیجه مطلوب و دلخواه برسد.

 تأثیر شگفت انگیز موسیقی بر مغز انسان https://zehnenabeghe.com

تأثیر شگفت انگیز موسیقی بر مغز انسان(اثرات متفاوت موسیقی بر مغز)

تحقیقات دانشمندان علوم نوروساینس نشان داده است که نواختن موسیقی، تمام قسمت های مغز را با هم فعال می کند.

چرا تأثیر موسیقی بر مغز انسان متفاوت است؟

این آتش بازی در مغز شنوندگان موسیقی و موسیقدان ها خیلی فرق می کرد. مثل این بود که کسی که فقط به یک موزیک گوش می دهد، به مانند این است که دارد از دور آتش بازی را تماشا می کند. اما موسیقی دان ها که خودشان هم می نوازند به مانند این است که خودشان برگزار کننده جشن آتش بازی آغاز سال نو هستند.

مشخص شد که  با اینکه  گوش دادن به موسقی، مغز را درگیر فعالیت های نسبتاً جالبی می کند. اما نواحتن موسیقی مساوی است با کار کل مغز است. دانشمندان علوم اعصاب شاهد روشن شدن نواحی مختلفی از مغز بودند. این نواحی اطلاعات را در ترتیبی سریع، پیچیده و شگفت آور پردازش می کنند.

اما موسیقی چه ویژگی دارد که مغز را روشن می کند؟

این تحقیقات خیلی جدید و نو است. اما دانشمندان علوم اعصاب ایده ها ی خیلی خوبی دارند. نواحتن یک ساز موسیقایی در حقیقت همه قسمت های مغز را درگیر می کند. این درگیری به خصوص در قسمت های  دیداری ، شنیداری، و مناطق مرتبط به  حرکات عضلانی کورتکس را همزمان شامل می شود.

تمرین موسیقی و مغز

مثل هر تمرین دیگری تمرینات منظم و ساختار یافته در مغز ،عملکرد های مغز را تقویت می کند. این تقویت و رشد به ما اجازه می دهد که این توانایی را به بقیه فعالیت های خودمان نیز منتقل کنیم.

بین گوش دادن و نواختن موسیقی تفاوت است. فرق این دو در این  است که نواختن ساز، نیازمند مهارت های عضلانی است. این مهارت ها  توسط هر دو نیم کره مغز کنترل می شوند.

نواختن موسیقی همینطور دقت و ظرافت بخش زبانی و ریاضی را با هم ادغام می کند. در این حالت عمکرد نیم کره چپ به کمک زمینه خلاقانه که در نیم کره راست است با هم درگیر میشوند.

تمرینات منظم باعث می شود عملکرد مغز تقویت شده و این بهبود در سایر فعالیت های ما هم می تواند تأثیر مثبتی بگذارد.

تأثیر شگفت انگیز موسیقی بر مغز انسان تأثیر (موسیقی بر مغز انسان در چه ابعادی از زندگی نمو پیدا می کند؟)

به همین دلایل توانستیم متوجه شویم که نواختن موسیقی حجم و فعالیت جسم  پینه ای مغز را که پل بین دو نیم کره مغز است را افزایش می دهد. اجازه می دهد که پیام ها سریع تر و از راه های متفاوت تری در مغز پخش شوند.

این اتفاقات ممکن است به موسیقی دان ها کمک کند. کمک کند که بتوانند مشکلات را در موقعیت های متفاوت اجتماعی و آکادمیک بهتر و موثر تر و خلاقانه تر حل کنند.

از آنجایی که موسیقی شامل کارهای دستی و درک مفاهیم عاطفی می شود، موسیقی دان ها عموماً از سطح بالاتری از مهارت ها ی اجرایی برخوردارند.

در واقع گروهی از فعالیت های به هم پیوسته که هم شامل برنامه ریزی، استراتژی و توجه به جزئیات به هم می شود، نیازمند تحلیل همزمان هر دو جنبه درکی و شهودی است.

این توانایی همینطور بر چگونگی کارکرد سیستم حافظه تأثیر دارد و در نتیجه قطعاً موسیقی دان ها عملکرد بهتری در حافظه از خود نشان می دهند

مطالعات نشان داده است که موسیقی دان ها بیشتر از بقیه بشدت از مغز یکپارچه خود استفاده می کنند تا به هر خاطره ای برچسب متفاوتی مثل عقلانی، احساسی، صوتی و متنی بزنند و مثل موتور های جست و گر اینترنتی از زوایا و دیدگاه های دیگری به موضوع نگاه کنند.

 

تأثیر شگفت انگیز موسیقی بر مغز انسان(آیا مزایای موسیقی بر تأثیر گذاری مغز انسان کافی است؟)

حالا از کجا می دانیم که تمام این مزایا منحصر به موسیقی است؟ چرا ورزش یا نقاشی یا آدم های که درگیر موسیقی می شوند. یا آنهایی که خیلی باهوش هستند را مثال نزنیم.

دانشمندان علوم اعصاب این مباحث را مورد مطالعه قرار داده اند. به این نتیجه رسیده اند که جنبه ها ی هنری و زیبا شناسی نواختن یک ساز موسیقیایی با هر فعالیت دیگری که مطالعه شده است مثل بقیه هنرها فرق دارد.

مطالعات

مطالعات تصادفی بر روی شرکت کنندگان زیادی  که سطح عادی و معمولی داشته اند، مشخص کرده است آنهایی که مدتی تحت تأثیر آموزش موسیقی قرار داشته اند، در مقایسه با دیگران بهبود بیشتری در عملکرد مناطق  مغزشان نشان داده اند.

حالا متوجه شدیم که چرا بسیاری از دانشمندان به موسیقی علاقه داشتند و به نواختن انواع سازهای مختلف نیز می پرداختند.