ورزش و مغز

آنچه در این پست میخوانید

    ز نیرو بود مرد را راستی                  ز سستی کژی زاید و کاستی

    ورزش قدرت مغز ما را افزایش می دهد.

    آیا شما جزء انسان هایی هستید که ورزش می کنید یا خیر؟

    تا حالا شده که فردی را بعد از مدت ها ببینید و یا متوجه سن کسی بشوید و به او بگویید که چقدر خوب مانده است (اصطلاح خودمانی)؟برای خود من زیاد پیش می آید که دقیقاً همین حرف را می زنند. و من هم همیشه در پاسخ می گویم … طرف ورزشکاره!!!اما زمانی که مطالعات خودم را روی مبحث مغز و علوم نوروساینس شروع کردم متوجه شدم که ورزش و مغز یک رابطه عالی و مستقیم با هم دارند و هر چقدر ما در زندگی خود ورزش کنیم از آن طرف جسم و مغز سالم تری خواهیم داشت. پس اگر شما جزء آن دسته از افرادی باشید که ورزش می کنید قطعاً تاثیرات ورزش را بر جسم و مغز خود دیده اید و اگر هم که با ورزش بیگانه اید من توصیه می کنم که حتماً یک بخش کوچکی را در زندگی خود برای ورزش کردن باز کنید و تأثیرات آن را در زندگی خود حس کنید.

    آیا نیاکان ما هم ورزش می کردند؟

    طبق آماری که پژوهشگران اعلام کرده اند نیاکان ما روزانه به طور میانگین حدود 20 کیلومتر پیاده روی می کرده اند. و این پیاده روی برای چه بوده است؟آنها برای فرار از خطرات فیزیکی، حمله حیوانات وحشی، بیماری، منابع غذایی و شکار دائماً در حال حرکت بوده اند و این یکی از دلایل بقای ما انسان ها می باشد. و شاید به همین دلیل هم هست که مغز ما تکامل پیدا کرد و رشد کرد تا الان که  من و شما زنده ایم و داریم زندگی می کنیم.

    وقتی ورزش می کنیم درمغز ما چه چیزی تنظیم می شود؟

    دوستان عزیز ورزش کردن بر روند بهبود بیماری ها تأثیر بسزایی دارد. علت این است که وقتی ما ورزش می کنیم این ورزش کردن سه هورمون سروتونین، دوپامین و نوراپی نفرین که بر حفظ سلامت ذهن مؤثر می باشند را تنظیم می کند.

    آیا ورزش کردن احتمال خطرات سکته مغزی را کاهش می دهد؟

    ورزش کردن و افزایش آن به حدود 20 دقیقه پیاده روی روزانه می تواند احتمال خطر سکته مغزی که دلیل اصلی ناتوانایی های ذهنی در افراد مسن می باشد را تا 57% کم کند.

    چه میزان ورزش کنیم؟

    اصلاً نیاز نیست که برای شروع یک برنامه سنگین ورزشی را پیش رو بگیرید. چرا؟ چون من اعتقاد دارم که اندک اندک جمع گردد وانگهی دریا شود. انجام میزان کم نیز نتایج بزرگی را به همراه می آورد. انجام ورزش به هر شکلی تنها دو روز در هفته می تواند نتایج خیلی خوبی به همراه داشته باشد.

    پس تصمیم و انتخاب با شماست

    می توانید سلامت جسم ومغز خود را در اولویت قرار دهید و شروع کنید به ورزش کردن چون ورزش قدرت مغز ما را افزایش می دهد. و ورزش کردن غذای روح ما است