بهداشت مغز چیست؟

بهداشت مغز
آنچه در این پست میخوانید

بهداشت مغز چیست؟

بهداشت مغز چیست؟شاید اگر ما هم زمانی که اسم بهداشت به گوشمان می خورد ناخودآگاه به یاد تمیزی و پاکیزگی می افتیم. زمانی که در مدرسه به ما یاد می دادند که باید همیشه لباسهایمان تمیز باشد. موقع غذا خوردن دستهای خود را بشوییم و از دست زدن به چیزهای کثیف خودداری کنیم.

غالباً همه ما این موارد را یاد گرفته ایم و رعایت می کنیم. اما این رعایت کردن بهداشت صرفاً برای دست ها و لباس هایمان هست یا چیزهای دیگری در زندگی ما را نیز در بر می گیرد؟

نظرتان در مورد بهداشت مغز چیست؟

مطمئناً از خودتان سوال می پرسید که بهداشت مغز دیگر چیست؟ مگر مغز هم بهداشت دارد که ما باید آن را رعایت کنیم؟

باید به شما بگویم بله مغز هم به مانند دست های ما عضوی از بدن ماست. همان طور که باید دست ها و بدن خود را تمیز نگه داریم. باید بهداشت مغز خود را نیز حفظ کنیم تا بتوانیم از این نعمت خدادادی بهره بیشتری ببریم.

پس از تا انتهای این مقاله با من همراه باشید می توانید جواب تمام سوالات خود را درباره بهداشت مغز پیدا کنید.

شرایط مساعد برای مغز

همه ما می دانیم که مغز ما هم مثل تمام ماهیچه های بدن ما یک عضله است و تمام عضلات ما خون دریافت می کنند. مقدار خونی که در مدت 24 ساعت در مغز جریان می یابد در حدود 2000 تا 2200 لیتر است. این مقدار خون 400 برابر حجم کلی خون بدن ما است.

جریان خون در بدن ما، بسته به نوع فعالیت ما کم و زیاد می شود. جریان خون در اثر هیجان یا فعالیت شدید مغزی  بیشتر شده و برعکس هنگام خواب این جریان خون کمتر می شود. و با توجه به این مبحث متوجه می شویم که نقش جریان خون چقدر مهم است.

اکسیژن و بهداشت مغز

همانطور که می دانیم، خون ما نیاز به اکسیژن دارد. ما برای اینکه بتوانیم کارهای فکری خود را راحت تر انجام دهیم  و حافظه ما هم کار خود را به خوبی انجام دهد، باید برای خون خود اکسیژن کافی تأمین کنیم. اما چگونه؟

پس یکی از مواردی که در بهداشت مغز باید رعایت کنیم این است که اکسیژن کافی را برای مغز خود تأمین کنیم.

برای تأمین اکسیژن مغز و رعایت بهداشت مغز، گذراندن حداقل یک روز در هفته را در هوای آزاد خارج از شهر در برنامه خود داشته باشیم.

از طرفی دیگر برای جذب اکسیژن در فواصل کارهای فکری، مدت زمانی را در نظر بگیریم. چون بهداشت مغز لازم و ضروری است مثلاً اگر در اتاق خود مشغول مطالعه هستید، ساعتی یک بار پنجره اتاق خود را باز کنید و حدود دو دقیقه نفس عمیق بکشید.

 خواب و بهداشت مغز

یکی دیگر از مواردی که در بهداشت مغز باید به آن اهمیت ویژه بدهیم و آن را در موارد بهداشت مغز رعایت کنیم خواب کافی است.

همه ما می دانیم که باید به اندازه بخوابیم، اما علی رغم این موضوع اشخاص زیادی هستند که به بهداشت مغز بی اهمیت هستند و همیشه از ضعف حافظه خود شکایت دارند.

پس برای اینکه بتوانیم حافظه خوبی داشته باشیم باید بهداشت مغز را رعایت کنیم و خواب کافی و به اندازه داشته باشیم.

بر حسب افراد، اشخاص بالغ، حداقل 7-8 ساعت ، دانشجویان 16- تا 22 ساله 8 ساعت در شبانه روز باید بخوابند.

بهداشت مغز

بهداشت مغز

دخانیات و بهداشت مغز

پیش تر گفتیم که با بکار بستن قواعد درست و رعایت بهداشت مغز می توانیم وضعیت حافظه خود را به سمت بهتر شدن اصلاح کنیم. با این حال نتایج خوب زمانی حاصل می شود که ما این اصول را رعایت کرده و همچنین بهداشت مغز را نیز رعایت کنیم.

آیا دخانیات برای حافظه ضرر دارد؟ جواب افراد متفاوت به این سوال نیز متفاوت است. ممکن است شخصی که اعتیاد دارد بگوید که حافظه خوبی دارد و ظاهراً هم همینطور است. اما اگر این امر را در درازمدت بررسی کنیم می بینیم که مصرف مواد مخدر اثرات سویی بر روی حافظه شخص گذاشته است.

این نظر را نیز دانشمندان اعلام کرده اند که دخانیات در درازمدت برای حافظه مضر است.

بنابراین توصیه ما این است که برای داشتن حافظه خوب، بهداشت مغز را رعایت کرده و از مصرف دخانیات بپرهیزید.

مشروبات الکلی و بهداشت مغز

اگر رعایت بهداشت مغز برایتان اهمیت دارد و به کارکرد خوب حافظه خود علاقه دارید، از استعمال مشروبات الکلی اجتناب کنید. زیرا که مصرف مشروبات الکلی بر خلاف قوانین بهداشت مغز بوده و موجب ضعف حافظه می شود.

مصرف مشروبات الکلی حتی به مقدار کم، عملکرد حافظه را تحت تأثیر قرار می دهد و باعث می شود که تثبیت خاطره ها در مغز به شدت کم شود.

پس برای بهداشت مغز اهمیت قایل شده و مصرف الکل حتی به صورت سبک را به خصوص هنگام مطالعه یا سخنرانی از برنامه خود حذف کنید.

خلاصه اینکه

برای رعایت بهداشت مغز این چهار اصل را به خاطر بسپارید و رعایت کنید:

  • به خون خود اکسیژن بدهید.
  • به قدر کافی بخوابید.
  • دود مصرف نکنید.
  • از الکل بپرهیزید.