ویژگی های مکان مناسب مطالعه: آیا مکان مطالعه شما مناسب است؟

کلمه کلیدی چیست؟

ویژگی های مکان مناسب مطالعه: آیا مکان مطالعه شما مناسب است؟ در این مقاله به تمام سوالات شما در مورد مکان مناسب مطالعه صحبت خواهیم کرد.

مکان مناسب مطالعه

محیط اطراف بر روی سطح بازدهی موثر است وشرایط فیزیکی مناسب موجب افزایش ضریب جذب اطلاعات می گردد. اگر عامل ناراحت کننده ای وجود داشته باشد یا فرد احساس ناخوشایندی داشته باشد، این امر تأثیری منفی بر روی بازدهی او دارد.

از طرف دیگر، محیط مناسب که حس خوبی را به فرد القاء می کند و نیز شرایط درونی مناسب، اشتیاق فرد را نسبت به مطالعه و کسب اطلاعات جدید افزایش می دهد.

بنابراین شرایط محیط مطالعه باید تا حد ممکن مطلوب و عاری از عوامل ناراحت کننده باشد.

شرایط محیط مطالعه

موقعیت و شدت نور

بهتر است تا جایی که امکان دارد مطالعه در زیر نور طبیعی انجام بگیرد. سعی کنید میز مطالعه خود را نزدیک پنجره قرار دهید. در صورتی که از نور مصنوعی استفاده می کنید، بهتر است منبع نور از روی شانه و از سمت مخالف دستی که با آن می نویسید به محل بتابد. یک چراغ با لامپ باید برای روشن کردن مطالب، نور کافی داشته باشد اما نور آن نباید به قدری باشد که محل مطالعه را روشن تر از سایر جاهای اتاق کند.

آماده کردن موارد لازم

برای اینکه ذهن شما با خیال راحت و به صورت پیوسته متمرکز شود، بهتر است تمام موارد مورد نیاز مطالعه را از قبل آماده کنید و کنار دست خود قرار دهید. این کار علاوه بر صرفه جویی در وقت در حین مطالعه، نوعی حس آمادگی و اطمینان را در فرد ایجاد می کند که می تواند با تمرکز و توجه کامل به مطالعه بپردازد.

آرامش فیزیکی

راحتی و آسودگی بیش از حد نتیجه معکوس دارد. زیرا باعث می شود که به جای تمرکز بر روی مطالب، به خواب بروید! بنابراین بهتر است از یک صندلی صاف با زاویه ای قائمه استفاده شود.

سطح و تکیه گاه آن نیز باید نه خیلی سخت و نه خیلی نرم باشد.

صندلی مطالعه باید طوری باشد که در عین راحتی، موقع نشستن وضعیت فیزیکی مناسبی به بدنتان بدهد.

ارتفاع صندلی و میز

ارتفاع صندلی و میز باید به قدری باشد که هنگام نشستن، باسن شما با سطح زمین موازی باشد. این حالت باعث می شود که عضلات نشیمنگاهی در حالت مناسبی قرار بگیرند. سطح میز مطالعه نیز باید تقریباً 20 سانتیمتر از کف صندلی بالاتر باشد.

فاصله چشم از متن

فاصله نرمال چشم از متن تقریباً 50 سانتیمتر است. این فاصله باعث می شود چشم ها راحت تر بر روی کلمات متمرکز شوند و خستگی چشم و سردرد نیز کاهش می یابد.

طرز نشستن

بهتر است کف پاها کاملاً بر روی سطح زمین قرار بگیرند. پشت کمر نیز باید صاف بوده و برای حفظ تعادل، کمی انحناء داشته باشد. خیلی صاف نشستن و خیلی قوز کردن باعث خستگی و کشیدگی عضلات کمری می شود. سعی کنید کتاب را به چیزی تکیه دهید تا کمی از حالت خوابیدگی خارج شود.

نشستن صحیح مزایایی برای بدن دارد که عبارتند از:

  • اکسیژن و خون بیشتری به مغز می رسد، زیرا نای، رگ ها و شاهرگ ها تحت فشار نیستند و عملکرد مناسبی دارند.
  • فشاری به ستون فقرات وارد نمی شود و در نتیجه ایجاد خستگی نمی نماید.
  • آمادگی بدن باعث هشیاری مغز می شود، زیرا مغز آمادگی بهتری برای کسب اطلاعات می یابد. برعکس، نشستن نامناسب باعث خستگی و ایجاد خواب آلودگی می شود
  • چشم ها می توانند از هر دو حالت بینایی مرکزی و بینایی پیرامونی استفاده بهینه داشته باشند.