تفکر شعاعی چیست؟

نقشه های ذهنی

تفکر شعاعی

تفکر خطی

آقای تونی بوزان، سبک یادداشت برداری و یادگیری انسان ها را سبک «خطی» می نامد. و بر این باور است که سبک «شعاعی» در ترسیم و یادگیری، فقط یک تغییر بصری نیست. بلکه شکل متفاوتی از درک مفاهیم است.

 اگر در جلسه یا سیمنار یا کنفرانسی شرکت کنیم. در آن جلسه شروع به نت برداری می کنیم و یادداشت های ما به صورت خطی است.

تفکر شعاعی

تفکر شعاعی یا پرتویی نحوه عملکرد مغز در  خلق افکار و ایده ها را توصیف می کند که چگونه ایده ها در جهات مختلف توسعه یافته و کامل تر می شوند.

نقشه های ذهنی
mind map
تفکر شعاعی چیست؟

فرآیند اندیشیدن

فرآیند اندیشیدن به یک موضوع خاص، به صورت خطی و در یک جهت خاص  صورت نمی گیرد. این کار به صورت شعاعی و  در جهات مختلف صورت می گیرد. یعنی ایده اصلی و اولیه در مرکز قرار می گیرد و سپس هر چیزی که مغز انسان بتواند به آن فکر کند، در جهات مختلف از آن نشأت می گیرد. آقای تونی بوزان را روش را تفکر شعاعی می گوید.

همانطور که از نام این روش پیداست، افکار مانند شاخه های درخت، رگه های برگ یا رگ های بدن، از ایده اصلی نشأت می گیرند و به اطراف پخش می شوند.

نقشه های ذهنی

مغز انسان می تواند ایده ها و تفکرات نامحدودی خلق کند. نقشه های ذهنی نیز به همین صورت طراحی شده  تا همانند مغز عمل کند و انعکاسی از روش شعاعی بر روی کاغذ باشد. بنابراین هرقدر ثبت اطلاعات شباهت بیشتری به نحوه عملکرد مغز داشته باشد، مغز نیز بهتر می تواند آنها را به خاطر بسپارد.

تمرین تفکر شعاعی

برای اینکه درک بهتری از شیوه تفکر شعاعی داشته باشید، این تمرین را انجام دهید. من یک لغت برای شما می نویسم و از شما می خواهم که تصویر آن را در ذهنتان تداعی کنید.علی رغم این که شما زمانی برای فکر کردن به آن ندارید، مطمئناً می توانید جواب درست را پیدا کنید.

نقشه های ذهنی
تفکر شعاعی چیست؟

کلمه تمرین : موز

شما فقط دیدید که من اینجا نوشته ام موز، اما با این وجود:

  • آیا تصویری به ذهن شما خطور کرد؟
  • آیا این تصویر رنگی بود؟
  • چه چیزهایی در رابطه با این تصویر به ذهن شما خطور کرد؟
  • این تصویر قبل از ظاهر شدن،  کجا بود؟

بیشتر مردم دنیا می دانند که موز چیست و چه جوری است. وقتی شما کلمه موز را دیدید، احتمالاً رنگ زرد، سبز، یا قهوه ای (بسته به زمان رسیدن موز) به ذهنتان خطور کرد. احتمالاً شکل منحنی آن به ذهن تان رسید.

احتمالاً تصویر ذهنی موز با خوش مزه بودن، طعم آب میوه یا خاطره یک روز تعطیل عجین شده باشد. این تصویر هر جا که بود، آناً به ذهن شما خطور کرد و شما اصلاً وقتی را صرف فکر کردن به این کلمه نکردید. تصویر موز قبلاً در ذهن شما ثبت تشده بود، فقط لازم بود که یک عامل محرک آن را فراخوانی کند.

این قضیه نشان می دهد که هر کسی، ورای ملیت و جنسیت، از تفکر شعاعی برای ربط دادن یک لغت کلیدی به تصویر یا تصاویر کلیدی مربوط به آن استفاده می کند. این موضوع اساس همه تفکرات ما و نیز اساس نقشه های ذهنی محسوب می شود.

نقشه های ذهنی برای افزایش و ارتقاء فرآیند تفکر شعاعی ابداع شده اند.

دانلود رایگان دوره دوپینگ حافظه برای شما که میخواهید خاص باشید